Πιο εύκολα θα οδηγούνται μελλοντικά στο εδώλιο οι παραβάτες υπουργοί, καθώς η κυβέρνηση μεταρρυθμίζει την ποινική νομοθεσία για την ευθύνη των υπουργών, ενώ ταυτόχρονα αυστηροποιεί το σύστημα και τους μηχανισμούς ελέγχου για τις περιουσιακές δηλώσεις «πόθεν έσχες» κυβερνητικών αλλά και κρατικών αξιωματούχων.Το νέο νομοθετικό πλαίσιο, που θα συζητηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο, επιχειρεί επιμέρους διορθωτικές κινήσεις, στο μέτρο που επιτρέπουν οι περιοριστικές διατάξεις του Συντάγματος για την ευθύνη των υπουργών, έτσι ώστε να μην «ξεγλιστρούν» τόσο εύκολα από την «τσιμπίδα της δικαιοσύνης» τα κυβερνητικά στελέχη καλύπτοντας τις παρανομίες τους, κυρίως με τον μανδύα της παραγραφής.
Ο υπουργός Δικαιοσύνης Χ. Καστανίδης επανέλαβε ότι οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις δεν μπορούν να έχουν βέβαια αναδρομική ισχύ και θα εφαρμοστούν σε μελλοντικές αξιόποινες πράξεις, ενώ για την ήδη εκκρεμή διερεύνηση (σε εξεταστικές επιτροπές και στη δικαιοσύνη) σκανδαλωδών υποθέσεων εξέφρασε την πεποίθηση ότι υπάρχει πλούσιο νομικό οπλοστάσιο, με το οποίο μπορεί να ξεπεραστεί ο σκόπελος της παραγραφής. Παράλληλα, υπογράμμισε την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να φτάσει μέχρι τέλους η διερεύνηση όλων των κρίσιμων υποθέσεων και να αποδοθούν ευθύνες για τα σκάνδαλα.
Ταυτόχρονα άφησε αιχμές κατά της κυβέρνησης Καραμανλή ότι δεν υπάρχει αμφιβολία πως με την αιφνίδια διάλυση της Βουλής μέσα στη νύχτα τον Μάιο του 2009 επιδίωκε να παραγραφούν συγκεκριμένες ποινικές ευθύνες. Ομως, αυτός ο στόχος μπορεί να μην επιτευχθεί -συνέχισε- γιατί υπάρχουν πράξεις με συνέχεια στον χρόνο και πολύ ισχυρό νομικό οπλοστάσιο που, αν αξιοποιηθεί, μπορεί να φτάσουμε σε ένα σωστό αποτέλεσμα, που υπηρετεί την κάθαρση και τη διαφάνεια.
Στις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις προβλέπεται ο διαφορετικός χρόνος έναρξης του σημείου από το οποίο ξεκινά η παραγραφή στη δυνατότητα δίωξης ενός υπουργού. Ετσι, σε οικονομικά κυρίως αδικήματα, ο χρόνος της παραγραφής (εξάλειψης του αξιοποίνου) θα αρχίσει να «μετρά» όχι από την τέλεση της αξιόποινης πράξης (π.χ. έκδοση παράνομης υπουργικής απόφασης), αλλά από την επέλευση του ζημιογόνου αποτελέσματος (π.χ. πώληση δημοσίων ακινήτων με τρόπο ζημιογόνο για το κράτος). Ταυτόχρονα προβλέπεται η επέκταση του απώτερου ορίου της παραγραφής, ώστε να ισχύει μέχρι και 20ετία από τη διάπραξη κακουργηματικών εγκλημάτων.
Με αυτές τις διατάξεις θα επιμηκυνθεί ο χρόνος ελέγχου ενός υπουργού, που σήμερα «κρύβεται» πίσω από τη σύντομη εξάλειψη του αξιόποινου κάθε ενέργειάς του, αν δεν έχει διωχθεί μέχρι τη λήξη της β’ κοινοβουλευτικής συνόδου, της αμέσως επόμενης Βουλής από εκείνη στη διάρκεια της οποίας παρανόμησε.
Ουσιαστικότερος θα είναι και ο ρόλος της δικαιοσύνης στη συνδρομή της προανακριτικής επιτροπής της Βουλής στη διαδικασία της έρευνας και στην αξιολόγηση του αποδεικτικού υλικού, ώστε να υπάρχουν μεγαλύτερα εχέγγυα αντικειμενικότητας στον δρόμο για το Ειδικό Δικαστήριο. Παράλληλα, θα διευκρινίζεται καλύτερα ο κύκλος των αξιόποινων πράξεων που γίνονται κατά την άσκηση των υπουργικών καθηκόντων, έτσι ώστε μόνο αυτές να οδηγούνται στο Ειδικό Δικαστήριο. Αντίθετα θα δικάζονται από την τακτική δικαιοσύνη αξιόποινες πράξεις που δεν έγιναν με αφορμή την άσκηση υπουργικών καθηκόντων, όπως συμβαίνει π.χ. με ένα τροχαίο, με ξέπλυμα μαύρου χρήματος, με απόκρυψη περιουσιακών στοιχείων, αφού δεν γίνονται κατά την άσκηση υπουργικών καθηκόντων.
Παράλληλα εξετάζονται οι δυνατότητες αναζήτησης αστικής ευθύνης σε βάρος υπουργών, ενώ η νέα νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα να καταλογίζονται σε βάρος τους (μέσω του Ελεγκτικού Συνεδρίου) τα ποσά με τα οποία ζημίωσαν το Δημόσιο και να καλούνται να τα επιστρέψουν στα κρατικά ταμεία.
πηγη: ΕΘΝΟΣ online
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου